Hookey wrote:Jag har använt NAS to NAS för kopieringen, och där finns ett val "inkrementiell kopiering" som väl är att den bara kopierar ändrade filer.
Ja.
Är rsync bättre?
Nej. NAS to NAS är också baserat på protokollet/programmet rsync. Man kan beskriva det så här så blir Qnaps namn på de olika säkerhetskopieringsalternativen lättare att förstå:
NAS to NAS = rsync från Qnap-->Qnap
Rsync = rsync från Qnap-->rsync-server från annan leverantör
Jag tycker mej minnas att man måste ha rsync aktiverat om man ska göra NAS to NAS också.
Ja eftersom NAS to NAS också använder rsync.
Ska kolla om det går att pausa, jag tror det bara gick att stänga av och på.
Det spelar ingen roll att det inte finns paus. När NAS to NAS (och rsync) körs inkrementellt så kommer rutinen att jämföra data på källa respektive destination och bara kopiera det som saknas. I praktiken blir det så att den fortsätter där den avslutade sist, det vill säga du uppnår samma effekt som med paus-återstart.
Mitt problem är att bredbandet på kontoret är ADSL och hemma är det fiber. Det innebär att hela bredbandets kapacitet här på jobbet går åt till att sända data till NASen hemma.
Vilken bandbredd har du utåt (vid uppladdning) från kontoret?
Det finns även en bandbreddsbegränsning i NAS to NAS (och rsync). Om det finns utrymme för att fortfarande använda en del bandbredd för säkerhetskopiering dagtid skulle du kunna ha två säkerhetskopieringsjobb där dagjobbet bara använder t.ex. 20 % (eller vad som är lämpligt) av bandbredden medan du på natten kör ett jobb utan bandbreddsbegränsning.
Jag kör NAS to NAS över en ADSL-förbindelse på cirka 2 Mbit/sek med bandbreddsbegränsning till hälften av kapaciteten (det behövs inte så mycket annan trafik där) och det fungerar utmärkt.
När man har begränsat med bandbredd så känner inte jag till något som är effektivare än NAS to NAS (och rsync). Om jobben aldrig hinner slutföras på nätter/helger (eller när nu kontoret har låg aktivitet) så har man helt enkelt mer ändrade data än vad som är möjligt att överföra på förbindelsen och då måste man antingen öka bandbreddskapaciteten, eller titta på alternativa överföringskanaler. I så fall kan ett alternativ vara att bära en hårddisk mellan platserna.
Jag har gjort så att jag tagit med NASen till kontoret, gjort en backup här och sedan tagit hem NASen så att all data inte behöver föras över första gången via internet.
Helt rätt.
Jag upplever att den ändå tar fullständig kopia. Det ska enligt mätaren ta 4634 timmar att kopiera...
Ja men det är ju bara ett drygt halvår, det är väl inte så farligt
Du skall nog inte tro så överdrivet mycket på den uppskattningen...
NAS to NAS (och rsync) fungerar så att källa och destination analyserar data (den räknar ut en kontrollsumma på respektive block och jämför) och skickar sedan bara över data som är olika. Med tiden så blir rutinen effektivare eftersom den "lär sig" hur datat ser ut så när man kört samma ett antal gånger så går det fortare.
Många klagar på att rsync är långsamt när de börjar använda det men med tiden blir de allra flesta nöjda...

Nej, RAID har aldrig varit en ersättning för säkerhetskopiering. Utan säkerhetskopior på andra system (och helst på en annan plats) är det bara en tidsfråga när du kommer att förlora dina data!